Opetussuunnitelmien perusteiden taustalla on humanistinen sivistyskäsitys
Ihmisyyteen kasvussa jännitteet pyrkimysten ja vallitsevan todellisuuden välillä ovat väistämättömiä. Sivistykseen kuuluu taito käsitellä näitä ristiriitoja eettisesti ja myötätuntoisesti sekä rohkeus puolustaa hyvää. Sivistys merkitsee yksilöiden ja yhteisöjen taitoa tehdä ratkaisuja eettisen pohdinnan, toisen asemaan asettumisen ja tietoon perustuvan harkinnan perusteella. Eettisyyden ja esteettisyyden näkökulmat ohjaavat pohtimaan, mikä elämässä on arvokasta. Sivistys ilmenee tavassa suhtautua itseen, muihin ihmisiin, ympäristöön ja tietoon sekä tavassa ja tahdossa toimia. Sivistynyt ihminen pyrkii toimimaan oikein, itseään, toisia ihmisiä ja ympäristöä arvostaen. Hän osaa käyttää tietoa kriittisesti. Sivistykseen kuuluu myös pyrkimys itsesäätelyyn ja vastuunottoon omasta kehittymisestä ja hyvinvoinnista. (Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014)
Opetussuunnitelma on suunnitelma siitä, miten opetus järjestetään. Kunnat ja koulut laativat omat opetussuunnitelmansa opetushallituksen määrittämien valtakunnallisten opetussuunnitelman perusteiden pohjalta. Suomessa on omat opetussuunnitelman perusteet perusopetuksen lisäksi myös varhaiskasvatuksen ja lukion osalta.
Opetussuunnitelmatutkimus (engl. Curriculum Studies) tutkii muun muassa miten suunnitelma ohjaa ja miten suunnitelmaa toteutetaan kasvatuksen ja koulutuksen arjessa. Tutkimustietoa hyödynnetään, kun uudistetaan opetussuunnitelmia, linjataan koulutuspolitiikkaa ja tehdään koulutuspoliittisia päätöksiä. Opetussuunnitelmatutkimus lisää opettajien ja opettajaksi opiskelevien ymmärrystä opetustyön periaatteista ja äänettömistä sitoumuksista.
Verkkolähteet
- Opetushallitus: Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet.
- Opetushallitus: Lukion opetussuunnitelmien perusteet.
Kirjalähteet
- Autio, T. Hakala, L. & Kujala, T. (Eds.) 2017. Opetussuunnitelmatutkimus: Keskustelunavauksia suomalaiseen kouluun ja opettajankoulutukseen. Tampere University Press.
- Saari, A. 2021. Kasvatusteoria antiikista nykypäivään. Tallinna: Gaudeamus.
- Siljander, P. 2002. Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen. Keuruu: Kustannusosakeyhtiö Otava.
Ehdota näkökulmaa tai täydentäviä lähteitä
Voit lähettää ehdotuksesi Sopen asiantuntijoille
Lähetä ehdotus sähköpostilla