Kulttuuri kuuluu kaikille!
Sivistykseen kuuluvat taide, kulttuuri ja taidekasvatus. Mitä moninaisemmat näiden kenttien toimijat ovat, sitä syvällisempää on niiden mahdollistama sivistys.
Museot ja kirjastot tavoittelevat monentyyppisiä kävijöitä. Museoalan tasa-arvokysymykset tulevat näkyviksi julkisessa keskustelussa: Kenen kulttuuria museoissa esitellään? Ketkä museoissa käyvät? Aktiivisesti toimimalla museot voivat antaa mahdollisimman monille tilaisuuden keskustella ja pohtia sekä tarkastella ja havainnoida maailmaa luovasti taiteen ja kulttuuriperinnön äärellä.
Kirjasto tavoittaa laajasti. Kirjasto ja peruskoulu saattavat olla Suomessa jopa tärkeimmät tasa-arvoistavat sivistysinstituutiot. Kummankin ydintavoitteisiin kuuluvat lukutaidon ja kansalaisten hyvinvoinnin tukeminen.
Verkkolähteet
Sivistys kuuluu kaikille. Raportti asiantuntijaryhmän työskentelystä. Sivistystila-sarja osa 2. Nina Hjelt, Milla Holmberg (toim.)
Aikuiskasvatus
Foster, R. (2022). Toiseuden moninainen kokemus: Tutkimusrunous taistelevan vammaistutkimuksen menetelmänä. Aikuiskasvatus, 42(1), 50–66.
Laes, T., & Rautiainen, P. (2018). Osallistuminen taiteeseen ja kulttuuriin: Elinikäinen oikeus vai velvollisuus? Aikuiskasvatus, 38(2), 130–139.
Martikainen, J. (2022). Osallistuva taidelähtöinen tutkimus aktiivisen kansalaisuuden rakentajana ja vahvistajana. Aikuiskasvatus, 42(1),
Suhonen, R., Cantell, H., Weselius, H., & Kouvo, T. (2022). ”Kun ihminen ihminen on”: Tapaustutkimus sekakuoro Koiton Laulun yhteiskunnallisesta aktivismista 1970-luvulta. Aikuiskasvatus, 42(1), 6–24.
Ehdota näkökulmaa tai täydentäviä lähteitä
Voit lähettää ehdotuksesi Sopen asiantuntijoille
Lähetä ehdotus sähköpostilla