Skip to Content

Kasvatus tähtää muutokseen: kriittinen pedagogiikka

Kriittinen pedagogiikka on yksi kasvatuksen tutkimuksen suuntaus. Kriittinen pedagogiikka on kasvatustieteen perinne, joka korostaa kasvatusta muutosvoimana. Kasvatus vie kohti yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta ja ihmisten voimaantumista, empansipaatiota. Suuntauksen perustajaksi kutsutaan brasilialaista Paulo Freirea (1921–1997).

Paulo Freiren mukaan kasvatuksen tehtävä on herättää kriittinen tietoisuus. Se auttaa tunnistamaan yhteiskunnan epäkohtia, kuten jonkin ryhmän sortoa. Freire uskoi dialogiin, tasa-arvoiseen kasvatukseen. Kriittinen tietoisuus vapauttaa lopulta sorrosta niin sorretut kuin sortajat. Freiren painottamat pedagogiset periaatteet ovat dialogi, tasa-arvoinen oppiminen ja toiminta sekä kaikkien tiedon arvostaminen.

Yhdysvaltalainen bell hooks (1952–2021) oli Paulo Freiren oppilas. Hän toi vapauttavaan kasvatukseen mukaan mustan feminismin ja seksuaalivähemmistöjen näkökulmaa. Freiren tavoin hooks painottaa kasvatuksen voimaa muutoksessa, joka tähtää kohti oikeudenmukaisempaa maailmaa.

Kirjalähteet

Freire, P. (1996). Pedagogy of the Oppressed. London: Penguin Books Ltd.

Freire, P. (2016). Sorrettujen pedagogiikka. Suom. J. Kuortti. Toim. T. Tomperi. Tampere: Vastapaino.

Freire, P. (1985). The Politics of Education. Culture, Power, and Liberation. Westport, CT: Bergin & Garvey Publishers, Inc.

hooks, b. (2007). Vapauttava kasvatus. Helsinki: Kansanvalistusseura.

Suoranta, J. 2019. Paulo Freire. Sorrettujen pedagogi. Helsinki: Into.

Aikuiskasvatus

Hjelt, N. (2020). Kasvatuksella luodaan maailmaa, jossa on helpompi rakastaa. Aikuiskasvatus, 40(1), 60–62.

Suoranta, J. (2020). Sorrettujen pedagogiikan henki on ohjannut työtäni. Aikuiskasvatus, 40(1), 57–59.

Ehdota näkökulmaa tai täydentäviä lähteitä

Voit lähettää ehdotuksesi Sopen asiantuntijoille

Lähetä ehdotus sähköpostilla
Back to top