Kasvatus on demokratian ehto
Yhdysvaltalaisfilosofi John Dewey (1859–1952) piti koulutuksen keskeisenä tehtävänä kasvattaa kansalaisia tavalla, joka mahdollistaa demokraattisen yhteiskunnan kehittymisen.
Kasvatuksessa tärkeintä on kyky ajatella, keskustella, tutkia ja toimia yhteistyössä. Demokratia puolestaan on jatkuvaa kasvua. Se on prosessi, jossa yhteisö valmistaa itseään ratkaisemaan kohtaamiaan ongelmia yhä paremmin.
Deweyn mukaan moderni, liberaali valtio on välttämätön rakenne demokraattiselle kasvatukselle. Hän näki, että haasteet ovat valtavat: Demokratia ja kasvatus tarvitsevat meiltä hartiavoimia sekä tahtoa.
Verkkolähteet
Sivistyksen monet motiivit. Raportti asiantuntijaryhmän työskentelystä. Sivistystila-sarja osa 4. Nina Hjelt (toim.)
Ikonen, R., Tähtinen, J., & Hilpelä, J. (2021). Johdatusta demokratian ja kasvatuksen kysymyksiin. Kasvatus & Aika, 15(3–4), 4–9.
Leiviskä, A. (2021). Demokratia, kasvatus ja inkluusion haaste: Demokratiakasvatuksen teorian uudelleenarviointia rakenteellisen eriarvoisuuden näkökulmasta. Kasvatus & Aika, 15(3–4), 10–27.
Moilanen, A., Kaarttinen, J., & Taneli, M. (2021). Sivistys ja demokratia. Kasvatus & Aika, 15(3–4), 28–44.
Kasvatus & Aika, 15 (3–4) (2021). Teemanumero: Demokratia ja kasvatus.
Kirjalähteet
Dewey, J. (1899). The School and Society. Chicago: The University of Chicago press.
Dewey, J. (1902). The Child and the Curriculum. Chicago: The University of Chicago press.
Dewey, J. (1910). How We Think. Boston: D.C. Heath &co.
Dewey, J. (1938). Experience & Education. New York: Kappa Delta Pi.
Dewey, J. & Dewey, E. (1915). Schools of to-morrow. New York: E. P. Dutton & co.
Aikuiskasvatus
Hämäri, S. (2021). Kokemus, kasvatus ja demokratia. Aikuiskasvatus, 41(4), 373–377.
Miettinen, R., & Virkkunen, J. (2021). Johan Vilhelm Snellmanin sivistyskäsitys, aikuiskasvatus ja työ. Aikuiskasvatus, 41(3), 268–277.
Ehdota näkökulmaa tai täydentäviä lähteitä
Voit lähettää ehdotuksesi Sopen asiantuntijoille
Lähetä ehdotus sähköpostilla